Helgekurs og andre spesialkurs i ridning

Perfeksjoner din ridning

Bli en bedre rytter med sitstrening og gymnastikk

Vil du utvikle ridefølelsen din? Med bedre balanse og innvirkning på hesten blir du en bedre rytter.
Kursholder Sissel Thorson Falch er utdannet Mensendieck-fysioterapeut og ridelærer.

Dato: Lørdag 21. oktober. Påmelding innen fredag kl. 14:00 i samme uke som kurset avholdes.
Maks 6 deltagere, og minimum 4 deltagere, per kurs.

Påmelding: Send oss en mail med emnefeltet Påmelding til Sitstrening og gymnastikk.
I mailen skriver du kursdato, fullt navn, alder og telefonnummer.

Varighet: Kl. 09:00-13:00.

Pris: 2400,-
Betaling ved oppmøte.

Kursinnhold: Vi starter dagen med gymnastikk for å bli bedre kjent med egen kropp. Du vil bli instruert igjennom øvelser som vil bedre din balanse, styrke og koordinasjon. Treningen vil foregå i undervisningsrommet.

Deretter vil det bli sitstrening i ridehallen med hest i longe. Kurset er en unik en-til-en trening for deg som vil perfeksjonere deg som rytter. Med riktig bekkenstilling vil du automatisk få en utgangstilling for bedre balanse som igjen gir bedre effekt av hjelperne. Ved feilstilling av bekkenet vil rytteren påvirke hestens balanse.

Etter longering en-til-en vil det bli felles rideundervisning i ridehallen for hele gruppen.

Vi avslutter kurset i undervisningsrommet for oppsummering og evaluering.

All ridning skjer på eget ansvar.

Fagseminar i ridefysioterapi

EKT Rideskole og Husdyrpark inviterer til fagseminar om ridefysioterapi.

> Les mer her

Mounted Games (for tiden ingen kurs)

Har du lyst til å prøve Mounted Games?
Vi setter opp kurs for alle som vil lære mer Mounted Games! For tiden er det ikke noe kurs satt opp.

Nivå: Øvet og oppover (må kunne galoppere alene)
Pris: Kr.850,- per deltager. Ridning i to økter per deltager.

Tider:

Kl 11-12 og 14-15: Gruppe 1
Kl  12-13 og 15-16: Gruppe 2

Trener: Karen Houge (Breddeansvarlig og Norgesmester 12 ganger)

Påmelding
Bindene påmelding2. Send din påmelding til post[at]rideskole.no eller 22199786 (oppgi nivå, høyde & vekt, fullt navn og alder på deltager og tlf.nr. til en foresatt) Ta med klær etter vær (kurset kan foregå utendørs).
Hva er Mounted Games?
Mounted Games er konkurranse på ponnier utført i høy fart og med stor presisjon av ryttere i ulike aldersgrupper. Konkurransene ris som stafett man rir mot hverandre, og spenningen ikke er over før siste rytter er i mål.

Litt om Mounted Games
Den nå avdøde Prins Philip (ektemannen til Dronning Elisabeth) startet Mounted Games i 1957. Målet var en lavterskel ridegren for barn og unge som ikke krevde dyre ponnier og kostbart utstyr. Grenen ble dannet for å utvikle gode rideferdigheter med et høyt atletisk nivå, mot, samarbeidsevne og lagånd.

Voltigekurs (for tiden ingen kurs).

Voltige er gymnastikk til hest som går i longe i trav og galopp. Du må være øved rytter til hest og trent i turn eller ballett. Det stilles ganske store krav til styrke, smidighet, balanse og koordinasjon.

Voltigør: Mensendieck-fysioterapeut og ridelærer Sissel T. Falch

Det trenes uten hjelm i voltige.

Max antall elever: 6 stk.

Pris: kr: 1600,- inkl. 5 timer undervisning og deltagelse på sommershowet

Alder nedad: 10/11 år

Kursinnhold

Voltigekurset er innlæring av gymnastikk på hesteryggen til musikk. Timen er variert og består av turning (spenst- og styrkeøvelser) på bakken, på stående hest og på hest i bevegelse. Hesten går i longe og elevene lærer øvelsene på hesteryggen i skritt, trav og galopp. I voltige lærer man å turne på hest som er en unik mulighet for å trene balanse, rytme og bevegelse kombinert i gymnastikkøvelser. Og det aller viktigste – det er gøy!

Timen blir ledet av ridelærer og Mensendieck-fysioterapeut Sissel Thorson Falch.

Kurset setter fokus på å trene smidighet og koordinasjon som betyr at alle elever skal lære å slå hjul og stå på hodet. Vi forventer ikke at du kan dette når du begynner. Eleven vil opparbeide ridefølelse gjennom å mestre balanse og rytme til hest.

Voltigeelevene forbereder seg også til fremvisning på juleshowet som EKT alltid arrangerer i desember, der voltige er fast innslag.

Kurset er lagt opp etter de krav og standarder voltige har som profesjonell gren. Dvs at øvelsene blir innlært systematisk etter hva elevene mestrer, først på bakken, deretter på en hest som står stille og tilslutt i bevegelse. Dette gjør vi også for å sikre kvaliteten på utførelsen, samt sikkerheten til elevene.

>Hva er voltige på profesjonelt plan? (Wikipedia)

Nødvendig utstyr/bekleding

Joggesko og/eller turnsokker. Klær egnet for stor bevegelighet, men kle deg etter temperaturen ute. Ridehallen er ikke oppvarmet. Kle deg gjerne lag på lag, da treningen gjør deg varm.