Sitstrening og gymnastikk relatert til ridning

Ønsker du å forbedre deg som rytter?

Få bedre kontakt med egen kropp gjennom dagskurs med ridelærer og Mensendieck-fysioterapeut Sissel Thorson Falch.

Kursinnhold

Sitstrening og gymnastikk i Mensendiecksystemet relatert til ridning

Undervisningen foregår i små grupper, og kursholder er utdannet Mensendieck-fysioterapeut og ridelærer.

Dato: Det vil bli avholdt to enkeltstående kurs denne våren, lørdag 29. april og lørdag 20.mai. Påmelding innen torsdag kl. 14:00 i samme uke som kurset avholdes. Maks 6 deltagere, og minimum 4 deltagere, per kurs. Påmelding skjer via mail i linken lengre ned på denne siden.

Varighet: Kl. 09:00-13:00.

Pris: 1800,- inkl. enkel servering av kaffe, te, frukt og grønnsaker.

Kursinnhold: Vi starter dagen med gymnastikk for å bli bedre kjent med egen kropp. Du vil bli instruert igjennom øvelser som vil bedre din balanse, styrke og koordinasjon. Treningen vil foregå i undervisningsrommet.

Deretter vil det bli sitstrening i ridehallen med to hester i longe. Dett er en unik en-til-en trening for deg som vil perfeksjonere deg som rytter. Med riktig bekkenstilling vil du automatisk få en utgangstilling for bedre balanse som igjen gir bedre effekt av hjelperne. Den minste feilstillingen av bekkenet og forstyrrelse av hestens balanse gir kroppen spenninger som igjen forstyrrer rytterens balanse.

Etter longering en-til-en vil det bli felles rideundervisning i ridehallen for hele gruppen.

Vi avslutter kurset i undervisningsrommet for oppsummering og evaluering.

Påmelding skjer via denne linken: mail. Merkes som følger i emnefeltet: Påmelding til Sitstrening og gymnastikk i mensendiecksystemet relatert til ridning, samt kursdato.

All ridning skjer på eget ansvar.

Kursinfo

Dag og tid
Lørdag 29. april og lørdag 20.mai
Kl. 09:00-13:00
Varighet: 4 timer
Antall ganger: Dagskurs
Antall elever: Maks 6 stk.
Alder:
Kurspris: Kr. 1800,-

Påmelding gjøres her

Nyttig å vite

Hestestellkurs er ikke obligatorisk, men anbefales for alle nybegynnere for å få bedre utbytte av ridekurs. Når man kjenner og forstår hestens reaksjonsmønster fra bakken overfører eleven denne kunnskapen til innvirkning på hesten fra ryggen.

Det er dessuten en veldig hyggelig og tillitsskapende opplevelse å stelle hest, sale opp og leie hest. Selv små hester er dyr med mye krefter. Når vi er rundt hester «tvinges» vi til å være tilstede, konsentrert og følsomme for signaler. Samvær med hest er godt for sjelen.

Huskeliste

• Barna bør være kledd etter været.
  • Hansker eller vanter er godt å ha.
  • Husk gode sko som tåler stallmiljø.
  • Rideklær og ridestøvler er ikke nødvendig.

Påmelding

For påmelding så fyller du ut kjema ved å trykke på linken under.

Ved spørsmål, så kan vi kontaktes på tlf. 22199786 (man-fre 10-14), eller mail.

Enkeltridetimer

Nybegynnerdag med hest