Utstyr og rideklær

Her kan du lese våre anbefalinger for utstyr og rideklær til vanlige ridetimer på rideskole og til konkurranser.

Alle våre elever får 10% avslag på kjøp hos Hööks i Oslo sentrum, Storgata 25.

Ridehjelm

Elever kan låne ridehjelm på EKT til de første ridetimene. Vi oppfordrer elever til å kjøpe egen hjelm etterhvert. Det er påbudt med godkjent ridehjelm på alle ridekurs og ridetimer på EKT.

Ridestøvler og sko

EKT har mye ridning uten sal, derfor må skotøyet sitte godt på foten (ikke gummistøvler).

Når elever skal ride med stigbøyler er det viktig med riktig skotøy. Vi anbefaler ridestøvler eller ridesko med leggchaps. Sko med lav hel og god støtte rundt ankelledd kan også brukes.

Ridebukse

På nybegynnernivå er ikke ridebukse nødvendig. Du kan bruke en tettsittende bukse som ikke sklir i salen. Unngå sømmer som kan gnage der man har kontakt med hesten/salen.

Ridebukse er å anbefale når man rir fast på kurs.

Overdel

På overkroppen bør rytteren ha lette, tettsittende klær uten hette eller store krager/skjerf. Rytteren skal helst ha langermet genser eller jakke. Det er en fordel med lag på lag om rytteren skulle bli varm.

En generell regel er å kle deg etter været og ditt eget behov.

Ridehansker

Ridehansker eller vanter brukes etter behov. I vinterhalvåret bør alle elever ha dette. Ridehansker kjøpes i hestebutikk, de er forsterket der tøylene er kontakt med hånden og sitter godt på hånden.

Mobiltelefon og verdisaker

Mobiltelefoner og nøkler skal ikke oppbevares i lommen. Disse kan gis til ridelærer før timen.
Elevgarderoben som er vegg i vegg med ridehallen kan brukes til skiftetøy og oppbevaring mens ridetimen pågår.

Leiere til nybegynnere må sette fra seg vesker og sekker i garderoben eller henge verdisaker på knagger i hjørnet inne i ridehuset.

Antrekk til konkurranser

Under konkurranse skal rytteren bære et bestemt antrekk. Antrekket skal bestå av

• Sorte ridestøvler. I lavere klasser på rideskolestevner kan man bruke mørke, lave ridesko med leggschaps. Sporer skal ikke brukes hvis ikke EKT har gitt spesiell tillatelse.
  • Lyse ridebukser (hvite/kremfargede).
  • Hvit skjorte eller høyhalset genser (lavere klasser). Kalvekryss med nål kan brukes i dressur.
  • Ridejakke som skal være sort eller mørk blå. Opp til klasse MA dressur rir man med ridejakke, i klasser over MA brukes frakk.
  • Hvite eller lyse ridehansker.
  • Hjelm av godkjent type er påbudt i klasser til og med MB-nivå.